Statystyki

  • Odwiedziło nas: 9216
  • Do końca roku: 229 dni
  • Do wakacji: 36 dni

Kalendarium

Czwartek, 2024-05-16

Imieniny: Andrzeja, Jędrzeja

Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. O placówce

O placówce

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.”

Janusz Korczak

Samorządowe Przedszkole Nr 83 usytuowane jest przy ulicy Lekarskiej 5 w Krakowie, w dzielnicy Krowodrza. Mieści się w jednopiętrowym budynku, otoczonym dużym ogrodem. Ogród wyposażony jest w urządzenia do zabaw z drewna ekologicznego. Znajdują się w nim również bujawki sprężynowe oraz domki interaktywne do zabaw dla dzieci. Dużą atrakcją tego miejsca jest ogródek skalny z kaskadą wody do oczka wodnego, w którym pływają rybki. Przedszkole posiada sześć oddziałów. Do każdego  z nich uczęszcza 25 dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Sale są bogato wyposażone w sprzęt do zabaw i pomoce dydaktyczne. Samorządowe Przedszkole oferuje: bezpieczny pobyt w przedszkolu pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej, pyszne  i wartościowe posiłki  sporządzane na miejscu, zajęcia dodatkowe bezpłatne tj. rytmika,  taniec towarzyski, warsztaty artystyczne, gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy, zajęcia z dziećmi z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (logopeda, pedagog specjalny, psycholog). Placówka współpracuje również z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Przedszkole rozwija w dziecku tkwiące w nim zdolności artystyczne i potencjał twórczy w oparciu o ich kontakt ze sztuką, kulturą i przyrodą. Dąży do stworzenia centrum aktywności lokalnej na swoim terenie poprzez współpracę z Rodzicami i różnymi instytucjami samorządowymi. Realizuje wiele inicjatyw i przedsięwzięć ekologicznych nastawionych na kształtowanie nawyków związanych z ochroną i poszanowaniem środowiska. Od września 2013r. realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. "Zdrowo rośniemy, bo zdrowo jemy", która kładzie nacisk na kształtowanie właściwych preferencji żywieniowych dzieci i postaw pro-zdrowotnych związanych z prawidłowymi zachowaniami żywieniowymi.

 

Misja przedszkola

Starając się zrozumieć przeżycia dziecka na trudnej drodze zdobywania wiedzy, zapewniamy mu najwartościowsze wsparcie,
jakie można mu ofiarować na wstępie do dojrzewania.

Jesteśmy po to, aby:

  • stwarzać warunki i klimat do wszechstronnego rozwoju osobowości, zdolności, zainteresowań wychowanków;
  • stymulować zdolności twórcze dzieci w zakresie: aktywności muzycznej, plastycznej, teatralnej, umysłowej, ruchowej;
  • kształtować postawę twórczą i otwartą;
  • traktować każde dziecko indywidualnie i podmiotowo;
  • sprawiać, że czują się one kochane, akceptowane i szczęśliwe;
  • dobrze przygotować absolwentów przedszkola do podjęcia nauki w szkole;
  • wzmacniać więzi z rodziną i wspomagać rodziców w wychowywaniu ich dzieci.

 

 

Wizja przedszkola

Dobro dziecka jest naszym dobrem.

 

  • kultywujemy tradycje narodowe i regionalne;
  • wzmacniając wiarę dziecka w siebie uczymy je radzić sobie z trudnościami i samodzielnie rozwiązywać problemy;
  • pracujemy z dziećmi w oparciu o wartości, takie jak: mądrość, szacunek dla innych, umiłowanie ojczyzny;
  • rodzice współorganizują życie przedszkola;
  • respektujemy akceptowany przez rodziców system wartości;
  • pokazujemy dzieciom jak żyć bezpiecznie;
  • kreujemy postawy twórcze;
  • dbamy o indywidualne możliwości dziecka i stymulujemy jego rozwój;
  • przygotowujemy wychowanków do życia w społeczeństwie i odnalezienia w nim swojego miejsca i roli do spełnienia.

” Naszym celem jest poznanie dziecka,
jego zdolności i zainteresowań.
Wiedza ta pozwala nauczycielom rozwijać potencjał,
który często jest głęboko ukryty w wychowanku”

 

Cele i zadania przedszkola

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli,
oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (Dziennik Ustaw z dnia 24 lutego 2017 r.  poz. 356) Załącznik nr 1

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej przedszkolami, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.


Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

Zadania przedszkola:

1.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.

2.Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek  w poczuciu bezpieczeństwa.

3.Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.

4.Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.

5.Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

6.Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.

7.Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

8.Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.

9.Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

10.Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.

11.Tworzenie  warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną, eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.

12.Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.

13.Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

14.Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych  o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.

15.Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.

16.Organizowanie zajęć  zgodnie z potrzebami  umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego kaszubskiego.

17.Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

 

Działania przedszkola

Nasze przedszkole uczestniczy w wielu akcjach i przedsięwzięciach,
są to m.in.:

 

Kadra Pedagogiczna

 

Personel przedszkola zapewnia profesjonalną opiekę, edukację i wychowanie dzieci.

Kadra pedagogiczna jest kreatywna, z wysoką kulturą osobistą.

Wszystkie nauczycielki mają wykształcenie pedagogiczne o specjalności wychowanie przedszkolne. Ponadto biorą udział w licznych kursach kwalifikacyjnych, doskonalących oraz metodycznych.

Najważniejszym jest to, że kochają pracę z dziećmi i posiadają predyspozycje do wykonywanego zawodu. Ideą przewodnią pracy naszych nauczycieli jest przede wszystkim poszanowanie godności dziecka, umiejętność współdziałania z dzieckiem, motywacja i zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb.

Naszym zadaniem jest znalezienie drogi do każdego dziecka w trakcie zajęć, pobudzanie jego zainteresowań i możliwości intelektualnych.

Dyrektor przedszkola: mgr Jadwiga Gołda

Wicedyrektor: mgr Iwona Heliasz

Nauczyciele pracujący w naszym przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024:

  • Gr I „Biedronki”:
    mgr Magdalena T. (n.dyplomowany),
    mgr Iwona H. (n.dyplomowany),
    mgr Jadwiga G. (n.dyplomowany)
  • Gr II „Tygryski”:
    Grażyna K. (n.mianowany),
    lic. Bożena T. (n.dyplomowany),
  • Gr III „Chmurki”:
    mgr Iwona P. (n.dyplomowany),
    mgr Agnieszka K. (n.mianowany)
  • Gr IV „Kotki”: 
    mgr Agata A. (n.mianowany),
    mgr Krystyna W. (n.dyplomowany)
  • Gr V „Misie”:
    mgr Edyta S. (n. dyplomowany),
    lic. Dorota C. (n.mianowany)
  • Gr VI „Żabki”:
    mgr Małgorzata S. (n.mianowany),
    mgr Kamila J. (n. kontraktowy),