Statystyki

  • Odwiedziło nas: 9354
  • Do końca roku: 229 dni
  • Do wakacji: 36 dni

Kalendarium

Czwartek, 2024-05-16

Imieniny: Andrzeja, Jędrzeja

Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Wolontariat

Wolontariat

Nasza przygoda z wolontariatem europejskim zaczęła się w 2007 r. Wtedy opracowaliśmy projekt ekologiczny dotyczący zamierzeń, które chcemy realizować w tej dziedzinie. Skontaktowaliśmy się ze Stowarzyszeniem Rozwoju i Integracji Młodzieży Strim w Krakowie. Stowarzyszenie to współpracuje z różnymi instytucjami w Polsce i poza granicami naszego kraju. Inicjuje różne formy aktywności młodzieży poprzez organizowanie szkoleń, seminariów, konferencji, imprez publicznych, spotkań czy wymian.

Misją Strimu „jest działanie na rzecz rozwijania aktywności młodzieży oraz poszerzania jej horyzontów”. Celem działalności Strimu jest m.in.: porozumienie narodów Wschodu i Zachodu, edukacja międzykulturowa, kształtowanie wizerunku Polski i regionu Małopolski, ułatwianie Polakom uczestnictwa w aktywnym życiu publicznym regionu, kraju i Europy.

Pełni obaw i wątpliwości, a zarazem ciekawi nowych doświadczeń, przeszliśmy przez wszystkie formalności, uzyskując zaświadczenie z programu unijnego „Młodzież w działaniu”, będące zgodą na przyjazd młodych ludzi w wieku od 20 do 22 lat z różnych krajów Europy do Przedszkola Nr 83.

W styczniu 2008 roku w naszym przedszkolu zagościli trzej młodzi wolontariusze z Anglii, Włochi, Hiszpanii. Początkowe wątpliwości okazały się bezpodstawne i zupełnie niepotrzebne.
Praca z wolontariuszami stała się ogromną przyjemnością, a ich obecność w przedszkolu przyniosła wiele korzyści dzieciom, nauczycielom i – mamy nadzieję – także wolontariuszom. Integracja międzykulturowa i ludzka z młodymi osobami, budowanie pozytywnych relacji i przyjaźni między ludźmi różnych wyznań i narodowości, uczenie się wzajemnie tolerancji i poszanowania godności drugiego człowieka to najważniejsze, oprócz ekologicznych, cele, jakie sobie postawiliśmy w związku z ich pobytem. Przez sześć miesięcy przebywali i wśród nas. Od poniedziałku do piątku, przez sześć godzin dziennie bawili się z dziećmi. Korzyści były obustronne. Oni uczyli się języka polskiego, poznawali kulturę i historię regionu małopolskiego oraz samego Krakowa, zwiedzali zabytki, poznawali krajobraz różnych regionów Polski. Nasze przedszkolaki były bardzo dumne z ich obecności. Wzajemna sympatia do siebie była ogromna. Wolontariusze stanowiący dodatkową, codzienną opiekę dla dzieci obowiązani byli pomagać im w różnych czynnościach samoobsługowych. Uczyli także nasze przedszkolaki podstawowych słów w ich ojczystych językach, jak również prostych piosenek, które pamiętali z lat dziecięcych. Zobowiązani byli ponadto do prowadzenia krótkich zajęć na temat swojego kraju. Dzięki temu wzbogacana była wiedza dzieci na temat państw europejskich (poznanie barw flagi, ważnych miast, usytuowanie na mapie).

Wolontariusze obowiązani byli prowadzić wspólnie z nauczycielem część zajęć otwartych dla rodziców, w trakcie których prezentowali swoje umiejętności w zakresie pracy z dziećmi. Stanowili ogromną pomoc dla nauczyciela. Przygotowywanie rekwizytów dydaktycznych do zajęć, codzienna pomoc nauczycielowi i dzieciom w różnych sytuacjach rozdawanie pomocy dydaktycznych, podpisywanie prac dzieci, dbałość o tablicę z aktualnymi pracami dzieci, to tylko niektóre z czynności, które wykonywali. Działając w zakresie ekologii, włączyli się aktywnie do udziału w różnych konkursach np.: „Ek-smoko-logia” organizowanego przez Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa, pomagali w organizacji przez nasze przedszkole V edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Ratujmy Przyrodę”. Ich udział zaznaczył się wyraźnie także w konkursie „Przedszkolaki w Europie”, w trakcie którego występowali razem z dziećmi na scenie, razem śpiewali i bawili się. Poprzez wspólne uczestnictwo w uroczystościach przedszkolnych budowali pozytywne kontakty z dziećmi i dorosłymi. Wzmacniali także świadomość ekologiczną przedszkolaków. Nauka segregowania surowców wtórnych przyniesionych przez dzieci do przedszkola, wspólne wrzucanie ich do odpowiednich pojemników, rozmowy na tematy ekologiczne, to tylko niektóre z działań, jakie podejmowali dla utrwalania pozytywnych nawyków dzieci tym zakresie.

Przez okres wspólnego bycia ze sobą bardzo się polubiliśmy. Okazali się oni wspaniałymi młodymi osobami, wrażliwymi i ciepłymi, umiejącymi okazać miłość i dobroć dziecku. Ich codzienny uśmiech i pogodne usposobienie pozytywnie wpływały na emocje dzieci oraz dorosłych. Narodziły się przyjaźnie. Okazało się, że nie ma żadnych barier narodowościowych oraz stereotypów; gdy człowiek dla drugiego człowieka jest przyjacielem, to nie ma żadnych problemów.

Do czerwca 2023r. gościliśmy na terenie naszej placówki wolontariuszy.

Brali Oni udział w stworzonym przez nas projekcie o charakterze ekologiczno – artystycznym. Aktywnie uczestniczyli w różnych działaniach podejmowanych z dziećmi (przy pomocy nauczyciela) oraz realizowali własne małe projekty:

  • Przybliżali dzieciom kulturę swojego kraju i miejsca zamieszkania
  • Wykorzystywali własne pomysły pomagając dzieciom w przygotowaniu różnych prac plastycznych
  • Byli pomysłodawcami i realizatorami zabaw integracyjnych z dziećmi
  • Prowadzili krótkie zajęcia połączone z nauką ich rodzimego języka (słowa, piosenki, wierszyki)
  • Pomagali w segregacji odpadów ekologicznych na terenie przedszkola
  • Sprawowali opiekę (wspólnie z nauczycielami) podczas spacerów i wycieczek
  • Pomagali dzieciom w czynnościach samoobsługowych.

Cykliczne działania na rzecz interacji pokojowej

„Cykliczne działania na rzecz integracji pokojowej”

 

Czym jest działanie na rzecz integracji pokojowej ?

Mówiąc merytorycznie to:

  • budowanie pozytywnych relacji między ludźmi różnych wyznań i narodowości,
  • edukacja i dialog międzykulturowy,
  • edukacja dotycząca naturalnego...